o_apankratov (o_apankratov) wrote,
o_apankratov
o_apankratov

Ещё против "неопасхалистов"

А.В.Муравьёв, похоже, настроился на серьёзный спор ... и правильно, скорее всего ... :)
Оригинал взят у amypp в Когда и почему евреи стали называть "песахом" два разных праздника
Пока кое-какая артподготовка.
Очень любопытная книга о седере:
Baruch M. Bokser. The origins of the seder: the Passover rite and early rabbinic Judaism . Автор, конечно, иудей и исходит из предпосылки логической и духовной обусловлденности раввинистической практики. Он считает, что после 70 г. евреи уже не осознавали Пасху как праздник Жертвы, отчего в Мишне названо три элемента седера: песах, маццот и мерарим.
Книга полезна в том смысле, что показывает, как Песах превратился без жертвы в просто Маццот, иначе говоря в "голый" праздник опресноков.
ср. с. 39: The unleavened bread and bitter herbs are equated with the passover sacrifice. While the unleavened bread is part of a specific biblical law. it is also mentioned along with bitter herbs in conjunction with the passover sacrifice. In
this setting, however, the unleavened bread and bitter herbs are secondary to the passover offering. Mishnah 10:3, quoted in Tosefta 10:9-10. subtly presents the two as primary elements and assigns them equal status with the
sacrifice
.
Он же далее говорит, что, строго говоря, birkat ha-pesah, благословение жертвоприношения Пасхи превратилось в элемент Маццота (= седера).
Deut. 16:1).
Some might have found the seven-day Feast of Unleavened Bread a satisfying means to celebrate the redemption, for it does not appear to depend on the paschal lamb. Indeed, although the Bible assumes the Festivals of Passover and Unleavened Bread are combined, ii does not fully integrate the
two. and their original distinctive dimensions can be discerned. In Numbers 9:9- 14. for example. Israelites who are unable to observe the rite of Passover are given a second opportunity to bring the paschal offering — and the text's concern is for the sacrifice rite alone.
По Боксеру получается, что без храма нет и Пасхи. В раввинистическом иудаизме Опресноки заменили Пасху.

Вот еще пара статеек:
1. Passover and the first day of the festival of unleavened bread in the priestly festival calendar
JA Wagenaar// Vetus Testamentum, 2004 - Vol. 54, Fasc. 2, Apr., pp. 250-268
2. H. G. May// Journal of Biblical Literature Vol. 55, No. 1, Mar., 1936б pp. 65-82
http://www.jstor.org/stable/3259691
3. J. Gordon McConville. Deuteronomy's Unification of Passover and Maṣṣôt: A Response to Bernard M. Levinson (pp. 47-58) // Journal of Biblical Literature Vol. 119, No. 1, Spring, 2000, pp. 47-58
http://www.jstor.org/stable/3267967
4. G. BUCHANAN GRAY. PASSOVER AND UNLEAVENED BREAD: THE LAWS OF J, E, AND D // JThS 37 (1936), pp. 241-253
5. E Zerubavel. Easter and Passover: On calendars and group identity// American Sociological Review, 1982, Vol. 47, No. 2, pp. pp. 284-289

Если у кого из друзей с доступом к JSTOR естьб что-то из них, буду благодарен.
Пока могу судить на основании отрывков и пересказов, что история с ассоциацией П и О не так очевидна. А если учесть календарь "иудействующих", которых имеет в виду I ВС, то и вовсе все не так просто, как кажется новокалендаристам.
Tags: Ереси, Наука, Неопасхализм, Староверы и внешние
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments